Opettele myös kuvaustekniikkaa

Yllättävän usein eri valokuvauspalstoilta saa lukea kysymyksen, että mitä minun pitää hankkia jotta pystyn kuvaamaan X/Y/Z- tilanteessa. Eli epäillään ettei omalla nykyisellä kamerakalustolla pysty kuvaamaan. Joissain tilanteissa kysymys on oikea ja joissain tilanteissa se kertoo sen toisen tekniikan puutteesta.

Se kertoo kuvaustekniikan ja osaamisen puutteesta. Ja paljon siitäkin, että osaamattomuuden puute on ulkoistettu kameran hoidettavaksi. Eli luotetaan kameran dynamiikkaan, tarkennusominaisuuksiin ja vakaajiin. Kuvan onnistumisessa unohdetaan se tärkeä osanen eli kuvaaja.

Itse kuvaan paljon ns. vintage- optiikoilla eli vanhoilla filmiajan käsitarkenteisillalinsseillä. Niillä kuvaaminen vaatii erilaista lähestymistä kuin automaattitarkenteisilla ja vakaajilla varusteilla nykylaitteilla. Kuvaamiseen joutuu keskittymään erilailla. Ja myös joutuu keskittymään perustaitojen opetteluun 3D- tarkennuksen salojen sijaan.

Mitä mä teen kun kamera ei tarkenna juoksevaan koiraan

Väliotsikon kaltainen kysymys on lähes vakiokysymys erilaisilla valokuvapalstoilla. Eli pohditaan miksei kamera onnistu tarkentamaan liikkuvaan kohteeseen. Ja yleensä ongelmat lisääntyvät vielä hiukan hämärässä. Ja vakiovastaus on valovoimaisempaa objektiivia sekä parempaa kamerarunkoa.

Aika harva vain uskaltaa kysyä, että osaako kuvaaja hyödyntää muitakin kuvaustapoja kuin kameran automatiikan mahdollistamia. Mikäli kysymyksen tekee, niin vastaukset on tämän kaltaisia:

– Kyllä mä osaa, olen jo kuvannut puoli vuotta.

Ongelmana on tässä vastaustyylissä se, että on etukäteen päätetty ongelman olevan kamerassa eikä suinkaan itsessään. Ei uskota, että ongelma voisi olla uuden yksinkertaisen taidon opiskelussa. Esimerkiksi hämärissä oloissa liikkuvan kohteen voi saada tarkaksi muullakin tavalla kuin automaattitarkennuksella.

Yläkuvassa oleva Volvo on kuvattu vaihtoehtoisella tarkennustavalla eli se on kuvattu pikkukuvassa olevalla hyvin hitaasti tarkentuvalla objektiivilla ja auto on liikkeessä. Ja kuvaamisessa on käytetty kahta eri periaatetta.

  1. Henri Cartier-Bressonin lanseeraamaa käsitettä ratkaiseva hetki.Eli on jo etukäteen pohdittu sitä, että mistä kuvaan ja missä asennossa auton pitää olla jotta kuva onnistuu.
  2. Ennakoiva tarkennus. Kamera on valmiiksi tarkennettu oikealle kohdalle ja mietitty, että syvätervyys riittää.

Tuo on hyvin yksinkertainen esimerkki siitä, että perustaitojen osaaminen mahdollistaa useinkin työn tai tehtävän suorittamisen myöskin haastavemmissa tilanteissa. Ulkoistamalla ajattelun laitteelle menetetään kontrolli tehtävästä työstä.

Valokuvauksessa ei ole tärkeää se, että kuinka hienoilla laitteilla kuvaa. Vaan se on tärkeää, että pystyy ymmärtämään ja hyödyntämään kaluston ominaisuudet. Ja se taito syntyy vain opettelemalla perusasiat niin hyvin, että tietää mitä tarvitsee.

Kunhan pohdin, Kari…

 

 

kari Written by:

Be First to Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *