Vähän oudompi linssi – Leitz Colorplan 90/2.5

Ostin jossain välissä  Leitz Colorplan 90/2.5- diaprojektorin linssin. Tiedän, että niillä voi onnistuessaan saada hyvinkin mielenkiintoisia kuvia ja taustan pehmentyminen voi olla kaunista. Eli kyse on hiukan vaikeakäyttöisestä linssistä,

Leitz Colorplanista on kaksi versiota eli vanha hopeinen ja uudempi, jossa on musta pää. Itse omistan tuon uudemman version. Linssi on toteutettu kuudellä linssillä, jotka ovat neljässä ryhmässä.

Linssi on nopea purkaa osiin eli linssin etupää on kierteillä kiinni ja sen avaamalla objektiivin pystyy purkamaan esimerkiksi puhdistamista varten.

Purettuna objektiivi näyttää tuolta. Neljä linssielementtiä ja yhteensä kuusi linssiä. Takimmainen linssi on epäsymmtrinen ja sen oikeaa asentoa joutuu hiukan tarkemmin katsomaan.

Puretusta linssin rungosta näkee myös alkuperäiset diaprojektorin helicoidin kierteet. Yksinkertainen rakenne ja helposti puhdistettava.

Itse rakensin tuosta Canoniin käyttöobjektiivin hyvin yksinkertaisella ja osin rumallakin tavalla. Purin hajonneesta M42- kierteisestä linssistä sisuskalut pois ja kiinnitin diaprojektorista kotoisin olevan helicoidin objektiivin runkoon. Ja lisäksi jouduin hiukan lyhentämään Colorplanin runkoa takalinssin takaa, jotta sain tuon tarkentamaan äärettömään. Linssi on kiinni M42->EOS adapterilla kamerassa.

Linssi piirtää yllättävän hyvin eli sillä saa onnistuessan teräviä kuvia. Esimerkkikuvassa on 40/2.8 STM. Mutta koska kyse on diaprojektorin linssistä niin sen kanssa varautua yllätyksiin. Linssi on alunperin suunniteltu toimimaan toistepäin kuin sitä nyt käytetään. Se on suunniteltu suurentamaan kuvia eli niitä projisioidaan kankaalle. Tästä syystä se saattaa tehdä kuvatessa aika erikoisiakin yllätyksiä.

Sillä pystyy kyllä kuvaamaan ja onnistuessaan sillä tulee aika hyvää jälkeä. Kesän kuluessa tuolla olisi tarkoitus saada muutama hiukan erilainen kuva. Eli hyödyntää sen lyhyttä syväterävyyttä ja kaunista bokehia.

Tämä on myös linssi, jonka kanssa varautua yllätyksiin eli jälki ei ihan aina ole sellaista mistä haaveili. Mutta vintage ja modatuilla linsseillä kuvaamisessa on omat haasteensa. Onnistuessaan jälki on täysin omanlaistansa, mutta niitä onnistumisia ei tule välttämättä helpolla.

Jos aihe kiinnostaa enemmäkin, niin kannattaa katsella vaikka Mathieu Sternin videoita ja ottaa niistä inspiraatiota.

Tälläistä kuvaamista tänään, Kari…

 

 

 

kari Written by:

2 Comments

  1. Lassi
    20.4.2020
    Reply

    Hei. Ajattelin kysäistä, että miten saisin suurennuskoneen objektiivin kiinni kameraan studiomakroja varten. Minulla on meopta anarnet 4.5/50 objektiivi ja EL-nikkor 5.6/80. Soveltuisiko näistä jonpikumpi studiomakroihin?

    • kari
      20.4.2020
      Reply

      Hei,

      minulla on itsellä käytössä mm. Vega 11U (50/2.8) ja EL-Nikkor 50/4 suurennoskoneen optiikat käytössä. Niissä molemmissa on M39 kierre ja käytän niissä M39->M42 adapteria. Ja ne ovat kiinni joko palkeessa tai loittorenkaissa. Ja M42->EOS- adapterilla kiinni kamerassa.

      Uskoisn, että noissa molemmissa on sama M39- kierre, jonka saa helposti muutettua M42 kierteeksi ja sen jälkeen löytyy adaptereita niiden kiinnittämiseksi kameraan. Ja M42- loitoja yms. saa esim Kameratorilta eli saa säädettyä suurennusta niiden avulla. Itsellä on aika usein palje käytössä, jotta saan portaattoman suurennoksen aikaiseksi.

      Voi olla, että kirjoitan tällä viikolla aiheesta ihan blogitekstinkin.

      Kari…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *