Omat valokuvausprojektit on kohtuullisen pitkiä ja ne yleensä jakaantuvat kahteen kolmeen osaan. Eli alun ideointiin ja haaveiluun, sitten tekniikan tekemiseen ja lopuksi projektin kuvaamiseen. Ja yleensä noihin omiin projekteihin liittyy pitkähkö kypsyttelyvaihe, jossa kokeilen ja mietin miten asian tekisin.
Kari kuvaa Posts
Pinoaminen tai focus stacking on monesta mielenkiintoinen alue. Nykyään se on aika yksinkertaista sopivalla kameralla, joka tekee kuvien kuvaamisen oikeastaan automaattisesti. Mutta entäs jos haluat opetella sen tekemisen nollasta. Mitä siihen tarvitset ja miten se tehdään.
Käytän paljon paljetta erilaiseen kuvaamiseen. Ja myös paljon siihen kun mitoitan asioita. Palje on oikeastaan vain säädettävän mittainen putki, jolla objektiivi saadaan haluttuun kohtaan. Ja aika iso osa kuvaajista mieltää sen makrokuvauksen apuvälineeksi.
Olen kuvaillut partsilla tinttejä ajankulukseni. Lähinnä kokeillut kuinka helpolla saan niitä kuvattua. Joskus noita tinttikuvauksia haittaavat harakat kun nekin tulee vierailulle. Mutta pääsääntöisesti minun tinttikuvaamossa käy tali- ja sinitiasia.
Lähdin viime vuonna tekemään paluuta filmikuvaamiseen. Eli kuvaan yhä enemmän filmille joko kino tai isommassa koossa. Oma ns. isoformaattikamera on tällä hetkellä neulanreikäkamera joka kuvaa 4×5″ tuumaiselle filmille eli noin 10×12.5 senttistä negatiivia.
Aika moni aloitteleva ja kokeneempin valokuvaaja ohittaa osan teoriasta vain siksi, että kyllä kamera osaa valottaa oikein. Mutta kuitenkin olisi hyvä opetella perusteet ns. valotuskolmiosta. Eli opetella ymmärtämään suhde ISO-arvon, aukon ja suljinajan välillä. Niiden ymmärtämys auttaa määrittelemään valotusta tilanteen mukaan.
Valokuvauksessa on termi tai käsite bokeh. Se viittaa tarkennusalueen ulkopuolella olevien kuvan osien laatuun. Epätarkkuus ja alueen sumentuminen voi olla miellyttävää silmälle (tunnetaan ”hyvänä” bokehina) tai se voi olla epämiellyttävää tai hämmentävää tarkastella (tunnetaan ”huonona” bokehina).
Aika usein erilaisilla valokuvauspalstoilla kysellään kuinka saadaan aukko-, bokeh tai lyhyen syväterävyyden kuvia. Ja aika usein siellä vastataan, että tarvitset tälläisen objektiivin. Ja yleensä vielä korostetaan valovoimaa. Unohdetaan kertoa, että aistittava syväterävyys on monen tekijän summa.
Olen hiljalleen muuttanut omaa workflowta yhä enemmän ACR eli Camera Raw- pohjaiseksi. Käytännössä teen nykyään yhä enemmän Camera Raw:n puolella kuvaa ja Phoshop hoitaa sitten loput säätämiset. Kirjailin tekstiin muutamia omia huomioita omasta työprosessista.